De sluiswachter

Op de dijk voor Lauwersoog tekenen drie imposante wachters de horizon in fel zonlicht, de R.J. Clevering sluizen. Ik stap binnen bij die andere wachters op de grens van zoet naar zout. Op vier zoemende schermen volgen zij de 11 bruggen en sluizen tussen Lauwersmeer en Groningen. Het uitgangspunt voor hun werk is “het bewaken en bevorderen van een veilig en vlot en vaarverkeer in samenhang met andere factoren”.

“Geconcentreerd, prachtig en verantwoordelijk werk waardoor ik elke dag met plezier naar mijn werk ga” zegt een van de sluiswachters.

R.J. Cleveringsluizen-Lauwersoog

Met de informatie op de schermen en hun vakmanschap anticiperen de sluiswachters op knelpunten en mogelijk gevaarlijke situaties. Denk bijvoorbeeld aan de oversteek van het Van Harinxmakanaal van het Reitdiep naar Groningen.

In het gesprek blijkt regelmatig met hoeveel passie dit werk wordt gedaan vanuit de gedachte “Varen doe je samen”. Daarbij zijn voor hen een roeiboot en een kajak schepen met dezelfde rechten en plichten als andere schepen, zoals geregeld in het Binnenvaart Politie Reglement.

De hoofdregel is altijd “Dat de sluiswachter bepaalt”. Hij of zij geeft via tekens op de sluis , dan wel via de marifoon of omroepinstallatie aan in welke volgorde hoe en waar er gevaren en afgemeerd moet worden.

Zij hebben overzicht over het geheel, waardoor er soms eens gewacht zal moeten worden in het belang van andere (beroeps) vaart in samenhang met de weersomstandigheden , meldingen van hulpdiensten of spertijden van de brug in verband met de aankomst vertrektijden van de boot naar Schiermonnikoog.

Zij merken op “ dat kennis en vaarvaardigheid van de watersporter is toegenomen, doordat meer watersporters hun vaarbewijs haalden, met de volgende kanttekeningen:

Als er een marifoon aan boord is dan uitluisteren op het juiste marifoonkanaal (dit is verplicht) en na aanroepen en het antwoord vanaf de sluis graag de ontvangst bevestigen. Indien er geen marifoon aan boord is graag aanmelden via de aanmeldknop.

Ook vragen zij nog eens aandacht voor de overgang van zoet naar zout en voor het aanmeren met de wind van achter. In beide gevallen eerst de achtertros vast. En als het dan toch mis gaat graag de goede omgangsvormen in acht blijven nemen. Zodat er geen tassen op de muur hoeven te worden gezet en boze bemanningsleden op de bus stappen.

Meer informatie over openingstijden, regels met betrekking tot het in – en uitvaren van sluizen en aanmeren vindt u op www.nautisch-instituut-noord-nederland.nl/nautisch

 

John Coenders

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *