De KNRM HELPT APP

Sietze van de Wal, plaatsvervangend schipper op de KNRM-reddingsboot van Lauwersoog ziet tevreden “zijn” haven “snel vol lopen met schepen terwijl het water wegloopt met het afgaande tij”. Op 9 augustus 2018 geeft de getijden tabel hoogwater op 09.10. Het is ongewoon druk voor de sluis. Niet verwonderlijk. Na weken van schitterend weer is er vandaag code geel afgegeven: harde wind en onweer. “Deze watersporters nemen naar aanleiding van de waarschuwingen de juiste maatregelen”. Veiligheid voor alles.
Sietze, een bedachtzaam formulerende Groninger van 44 jaar uit Lauwerzijl, komt los op het moment dat hij vertelt over een paar mooie reddingen. “Daar doe je het tenslotte voor”.

KNRM-Lauwersoog
Na de tweejarige opleiding van de KNRM te hebben afgerond, op de wal heeft hij een leidinggevende functie, wordt hij uiteindelijk plaatsvervangend schipper op de Annie Jacoba Visser. “Op de reddingsboot varen 5 vrijwilligers, die elk hun eigen kwaliteiten hebben. Denk aan navigatie, communicatie, werken met lijnen, leidinggeven”, legt Sietze uit.
De professionele kwaliteit wordt bewaakt en gecontinueerd door elke maandagavond te trainen en vaardigheden te automatiseren.
Iedereen is in principe welkom op de opleiding, waarbij drive “om te willen helpen” leidend moet zijn (ben je geïnteresseerd, kijk dan op KNRM.NL).
De opleiding en de trainingsavonden bereiden de bemanningen voor op de 50 – 70 maal dat de reddingsboot moet uitvaren: ”En als we worden opgeroepen, zijn we binnen 17 minuten op het reddingsstation,” zegt Sietze, maar “voorkomen is altijd beter dan genezen, en calamiteiten ontstaan meestal als gevolg van gebrekkige voorbereiding”.
Hij somt op: materiaal niet in orde (motorstoringen), geen reddingsvesten aan als mensen uit varen, de weerberichten niet goed beluisterd, geen goede tochtvoorbereiding. Maar het meest wonderlijke is dat sommige watersporters op het Wad varen met oude kaarten. Vier van de vijf schippers blijken bij een calamiteit te hebben gevaren met verouderde kaarten.” Het advies van Sietze luidt dan ook: “Plan je reis en reis je plan.”

Zorg bovendien dat er altijd een lijst met marifoonkanalen en telefoonnummers voor noodgevallen voor het grijpen ligt en dat de bemanning dat ook weet. Is er geen marifoon aan boord dan is er altijd 112. En een “must” is de gratis “KNMR helpt–app’’ voor mobieltjes. Naast veel informatie en hulp bij het voorbereiden van een vaartocht zit er een “bel voor hulp” knop op. Bij activering wordt automatisch de actuele positie meegestuurd, waardoor eventuele hulp doelgericht, effectief en professioneel wordt ingezet.

John Coenders

Meer informatie over de opleiding en de KNRM zie de site van de KNRM Lauwersoog. KNRM.NL/Lauwersoog. Zie ook www.nautisch-instituut-Noord-nederland.nl

Eén gedachte over “De KNRM HELPT APP

  • september 4, 2018 om 10:54 am
    Permalink

    Ik had naar aanleiding van dit artikel de app geïnstalleerd op mijn telefoon. En warempel gelijk gebruikt!
    We lagen op het wad in het Amsteldiep met veel wind en altijd een forse stroom. In de nacht vond ik dat de bewegingen niet klopte van het schip. Uit bed en de zaak bekeken. We waren verplaatst doordat de wind en de stroming het schip samen extra hard aan het anker getrokken. We lagen dwars, dat klopte niet met het wind en stroombeeld. Dankzij de app kon ik zien waar ik lag, we waren verzet naar een bultje in het Amsteldiep. Extra anker gezet en de twee uur nog stijgende water afgewacht. Na ruim een uur kwamen we los. Ondertussen was het licht geworden. Toen anker op en terug naar onze originele ligplek, genoeg extra anker weer gezet en nog even rustig slapen.
    Bedankt KNRM, jullie hebben ons geholpen zonder in actie te hoeven komen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *